Jaa
Inspiraatio

7 vinkkiä, joilla huijaat lisää liikuntaa päiviisi

Nyt kuntoon – näillä 7 yksinkertaisella vinkillä huijaat lisää liikuntaa päiviisi!

Uusi vuosi tuo mukanaan kunnianhimoiset tavoitteet uudesta terveellisemmästä elämästä – miten vihdoin aloitat säännöllisen liikkumisen. Ajan kuluessa uusi vuosi osoittautuu kuitenkin hyvin samankaltaiseksi kuin edellinen ja sohvalle jääminen tuntuu taas houkuttelevalta ajatukselta. Mikäli rima on liian korkealla tavoitteeseen on vaikeata päästä ja uudenvuodenlupaus jää lunastamatta. Ratkaisu ongelmaan on riman alentaminen - tavoitteiden ja uudenvuodenlupausten tulee olla realistisia ja toteuttamiskelpoisia.

Yhdysvaltain terveysministeriön viimeisimmän ohjeistuksen mukaisesti liikunnan takia ei tarvitse muuttaa koko elämäänsä. Puolen tunnin harjoitus aika ajoin alentaa verenpainetta, ehkäisee diabeteksen riskiä, vähentää ahdistusta ja edistää aivojen toimintaa. Tulokset ovat nähtävissä jo ensimmäisen liikuntasuorituksen jälkeen, eikä se edellytä, että sinun tulisi olla hyväkuntoinen jo valmiiksi.

Aina kun liikut teet palveluksen terveydellesi, vaikka liikuntahetki itsessään olisi lyhytkestoinen. Niinpä seuraavalla kerralla kun valitset portaat hissin sijasta, voit olla ylpeä siitä, että olet liikkunut – jopa näinkin lyhytkestoinen harjoitus on tärkeä osuus jokapäiväistä liikuntaa.

 

1. Kuntoile TV:n edessä. Tässä on kyse aivojen häiritsemisestä; katsellessasi TV:stä ohjelmaa viihdytät ja hämäät aivojasi niin, että hädin tuskin huomaat kuntoilevasi. Aseta vaivihkaa joogamatto ruudun eteen ja tee erilaisia harjoituksia samalla kun katsot suosikkisarjaasi. Tee valinnaisia liikeitä, joiden asennot soveltuvat pään ja niskan osalta katseen keskittymisen ruutuun.

PSST!

Parasta kotona kuntoilemisessa on se, että harjoitukset voi suorittaa vaikkapa alusvaatteissa!

 

2. Mittaa tuloksesi. Tulosten mittaaminen ja näkeminen tekee kuntoilemisesta hauskempaa. Tällä tavalla näet helposti menestyksesi ja miten vähitellen parannat suorituskykyäsi. Myös askelmittari helpottaa liikkumista. 10,000 askelta päivässä voi olla helpommin saavutettavissa jos otat vain sen yhden ylimääräisen kävelyn tai kiertomatkan.

3. Käytä kiertotietä. Nuorempana sinulla saattoi olla eriäviä salaisia reittejä kouluun, joita kutsuit oikoreiteiksi. Oikeasti ne olivat monimutkaisia ja pidempiä kuin nopein ja tehokkain reitti. Mutta kävelit niitä pitkin silti, koska ne olivat hauskempia! Löydä uudelleen kiertotien ilo – se on hyväksi sekä keholle että mielelle!

4. Lihasvoima on parasta. Vältä teknisiä apuvälineitä, riittää kun käytät lihaksiasi. On todettu, että portaiden valitseminen hissin sijaan on parempi vaihtoehto – valitse portaat mahdollisimman usein. Kun vatkaat kermaa kakkuun, tee se käsivatkaimella ja anna sähkövatkaimen olla. Kokeile mitä kaikkea kehosi voi tehdä, lihaksemme ovat uskomattomia!

5. Ota työmatka hyötykäyttöön. Tavallinen matka töihin ja töistä kotiin – se on mitä se on, eikä sille ole paljon tehtävissä. Jos et halua olla niin hardcore että juokset töihin tai töistä, voisit ehkä pyöräillä matkan? Tai jäädä pois yhdellä aikaisemmalla pysäkillä ja kävellä loppumatkan?

6. Taivuta polvia! Jalkakyykky on helppo harjoitus, jota voi hyödyntää helposti ja useasti arjessa. Voit kyykätä samanaikaisesti kun:

  • harjaat hampaita
  • odotat bussia
  • huuhtelet shampoon hiuksista
  • seisot kaupan kassajonossa (tämä edellyttää jonkin verran itseluottamusta)
  • jne.

7. Tanssi kun siivoat! Kodin siivoaminen on jo itsessään raskasta, mutta siitä voi tehdä entistä tehokkaamman. Laita suosikkimusiikkisi soimaan kovalla volyymilla ja tanssi siivoamisen aikana. Liiku suurieleisesti, lisää kyykkyjä ja nauti musiikista! Tämä ei ainoastaan ole loistava liikuntaharjoitus, vaan tekee myös siivomaisesta hauskempaa!

Lähteet: nrk.noPhysical Activity Guidelines for Americans.

 
Lue myös
Editorin alesuosikit

Editorin suosikit alesta

Editorimme Elle Fure on valitsi suosikkinsa alesta.
Lue lisää
Miksi käyttää urheilualusvaatteita?

Miksi käyttää urheilualusvaatteita?

Urheiluliivit tukevat rintoja urheillessa ja auttavat rintojen muodon säilyttämisessä toisin kuin tavalliset rintaliivit.
Lue lisää
Merinovillaiset perusvaatteet ovat hyvän ja toimivan vaatekaapin perusta.

Styleguide - Ohuet merinovillaiset neuleet

Merinovillaiset peruspaidat ovat hyvän ja toimivan vaatekaapin perusta.
Lue lisää